Mayte Martín

Mayte Martín

Španělská zpěvačka Mayte Martín, vlastním jménem María Teresa Martín Cadierno, se narodila v Barceloně roku 1965.

Rozená umělkyně. Pravděpodobně nejlepší ženský hlas své generace. Zpívá všechno a všechno zpívá dobře. Její jméno se s jistotou zařadí k pěveckým velikánům, kteří ji kdy v historii předcházeli. Se zpěvem pracuje přemýšlivě a dle svých schopností, kterých má opravdu dostatek. Hlasový projev, který nabízí, bývá tak rafinovaně a kvalitně ztvárněn, až se zdá být jednoduchý. Nechybí v něm však duše ani vášeň, nesděluje pocity chladně.

"Já jen předělávám písně. Dělám rekonstrukci toho, co už existuje. Jde o adaptaci písniček k mému způsobu chápání."

K jejím nesporným schopnostem coby zpěvačky se musí přičíst i kvality dobré kytaristky a skladatelky.

Již dlouhou dobu zpívala v různých katalánských peñas flamencas, když jí v létě 1987 udělili Lámpara Minera. Nejvyšší ocenění prestižní soutěže Cante de Las Minas, díky němuž tak její jméno začalo znít flamenkovým světem. Cenu si Mayte odnášela z pódia se stejnou přirozeností, která je jí vlastní po celý život.

Kvality Mayte se potvrdily v roce 1989 v Córdobě, kde obržela další národní trofej.

Její první album Muy frágil, nahrané v roce 1994, je příkladem skvělé práce, ve které zpěvačka snoubila svůj respekt k přísným pravidlům flamenkového zpěvu s nezaměnitelnou identitou vlastní vynalézavé a tvůrčí umělecké tváře. Zpěvačce přinesla štěstí hned úvodní písnička z tohoto alba, velmi „osobní“ alegría, Navega sola.

Mayte Martín není a ani nechce být výhradně flamenkovou zpěvačkou. I když přiznává, že její kořeny začínají právě u flamenka, ke kterému se dostala poslouchajíc alba svého otce. Stejným způsobem a ve stejný čas se seznámila i s písněmi boleros. A po celou svou kariéru se chce věnovat i jiným hudebním žánrům. Vždy ji přitahovaly verše, sloky, texty...

V roce 1996 Mayte Martín nahrála brilantní album písní boleros nazvané Free Boleros s proslulým jazzovým pianistou Tete Montoliú - bohužel dnes již zesnulým. Tímto albem také završila rozsáhlou a plodnou spolupráci s jeho skupinou při živých vystoupeních. Další album boleros Quédate conmigo z roku 1999, na kterém se Mayte podílela ještě s dalšími umělci, je cikánského boleristy Moncho.

V roce 2000 se objevila její druhá flamenková práce – album Querencia, vydané u Virgin Records. I po šesti letech diskografické absence na půdě flamenka se tak katalánská zpěvačka stala s určitostí jednou z hlavních postav nové flamenkové generace.

Její repertoár je sice široký a bohatý, ale Mayte lásku pro flamenco nevyřazuje, tak jak se často stává v případech vášně pro další žánry.

Jako flamenková zpěvačka, kytaristka a skladatelka vždy zůstává co nejblíže k purismu, ve kterém nachází inspiraci více než ve fúzích či ve flamenku moderním. Snad by se dalo přesněji říci, že hledá rovnováhu mezi renovací a tradicí. Hledá nové kroky s hlubokým respektem k tradici, k jejím základům a čistotě.

Zjevením Mayte nastal obrat na katalánském flamenkovém panorama; byla oporou a průvodkyní v začátcích takových umělců jako je například Miguel Poveda. Po stopách Mayte se vydala celá řada dalších zpěváků. Mayte interpretuje flamenco s dojemnou něžností a hlubokými znalostmi. Její styl je střídmý a prostý, avšak plný síly a kvality. Mayte Martín je dnes bezpochybně jedním z flamenkových hlasů nejvyšší třídy a ve světě flamenka si již dobyla výsadní místo.

Po velkém úspěchu s flamenkovým albem Querencia posluchače opět překvapuje s novým repertoárem a v roce 2002 vydává Tiempo de Amar, s klasickými boleros a zamilovanými písněmi. Zamilované písně - klasický, jednoduchý a emotivní repertoár – interpretované však s jedinečnou citlivostí a od srdce. Album následuje ve stopách Free Boleros. Podle slov samotné Mayte je Tiempo de Amar "romantickou cestou, která prochází různými klimaty, rytmy a pocity, až po výběr písní o lásce, kterými jsem odkryla mnoho ze svého života."

Kromě sólových koncertů v posledních letech Mayte spolupracovala také s tanečnicí Belén Maya. Tato vynikající flamenková tanečnice se objevila ve správnou dobu, a to ještě předtím než Mayte nahrála své první album. Vystoupení Compañía de Mayte Martín y Belén Maya nazvané jednoduše Mayte Martín y Belén Maya, se vlastně zrodilo již během jedné spolupráce na Festival d'Estiu Barcelona Grec'97. Velké přijetí a porozumění mezi oběma umělkyněmi hned od první chvíle umožnilo, že tento projekt nezůstal ležet ladem, ale právě naopak. Vystoupení bylo postaveno na dvou flamenkových pilířích: zpěv a tanec. Interpretovala v něm různá palos ze svého alba Querencia, za které dostala Cante Flamenco, cenu pro nejlepší album vydané v roce 2000, a které bylo též nominované v kategorii nejlepší flamenková alba na prestižním Premios Grammy Latino za rok 2001.

Jejich druhé společné představení pod názvem Flamenco de Cámara bylo složeno z různých flamenkových palos jako např. Soleá, Tientos, Cantiña, Taranto... Čistě tradičních či upravených a přizpůsobených vlastnímu a ojedinělému stylu obou umělkyň. Belén Maya pro něj vytvořila velmi jemné a nádherné choregrafie na písně, které Mayte zpívá. Bylo intimním prostorem dvou žen, ve kterém používaly společnou řeč k vyjádření svých pocitů.

Obě představení byla prezentována na významných národních a mezinárodních jevištích. Získaly velké ovace od publika i uznání na stránkách tisku a ze strany odborné kritiky. Dosud se spolu tyto umělkyně představily například na těchto prestižních scénách: Festival de Jerez (2002 a 2003), Teatro Real v Madridu, Teatre Grec v Barceloně, Festival de Otono v Madridu, Teatro Central a Lope de Vega v Seville, Festival de Música y Danza v Granadě (2006), Flamenco Festival USA (únor 2005), Festival Flamenco Pa'tos 6 (červen 2005), XLV. Festival Internacional del Cante de las Minas (srpen 2005), pařížské divadlo Teatre de la Villes, Spai v Barceloně, Simphony Space v New Yorku atd.

Mayte Martín dále účinkovala na prestižních festivalech např. 37o Festival Flamenco de Almería (srpen 2003), XXV. Festival Internacional de Cante Flamenco de Lo Ferro (září 2004), Festival de la Mistela (říjen 2004), VII. Festival de Flamenco de Solidarios (listopad 2004), XIV. Festival Flamenco Caja Madrid (únor 2006), XI. Festival de Jerez (únor 2007) a dalších.

Slova, která jsou připisována Mayte Martín v jakékoliv její podobě: elegance, střídmost, jemnost, ctnost, racionálnost, emoce, umělecká skromnost. Všestranná barcelonská zpěvačka dělí své síly mezi flamenco a boleros.

Mayte Martín patří k té zvláštní kategorii umělců, kteří nepotřebují, ani nechtějí, vydávat každé dva roky nějaké album jen aby přežili. Ani aby se udrželi na svém současném místě v uměleckém světě či v paměti publika, kterým pak málo záleží na tom, jestli to jsou písně boleros či flamenco. Styly prezentovala či prezentuje, jak jí srdce diktuje a vždy s velkým úspěchem. Není potřeba tohle připomínat, jelikož ona sama je ta, která ukazuje, že je atypickou osobností ve světě flamenka. Veteránka nadějné generace katalánských flamenkových umělců stále rozšiřuje studium a disciplínu, aby se přiblížila k jakémukoliv hudebnímu žánru. Není potřeba ani dokazovat, že její alba nejsou jen pouhými disky představující určitý hudební styl, ale že jsou logickým vyústěním její snahy demystifikovat, oprostit se od přehánění, a „přivést k pravdě“ flamenco a samu sebe jako umělkyni.

Není divu, že se nádherné flamenkové písně Mayte Martín dostaly i do Čech a staly se velmi oblíbenými i zde. Naše přední flamenkové tanečnice na ně tancují na svých vystoupeních a studenti je často slyší v našich tanečních studiích.

DISCOGRAFIE:

  • Muy Frágil (1994)
  • Free Boleros (1996)
  • Querencia (2000)
  • Tiempo de Amar (2002)

Oficiální stránky: www.mayte-martin.com

Hudební ukázky ze serveru flamenco-world.com

Lenka Staníčková, 20.5.2007